Molo
Molo to jeden z najpopularniejszych polskich obiektów rekreacyjno – wypoczynkowych, niezaprzeczalna wizytówka miasta Sopotu. W jego skład wchodzą dwie części.
Część drewniana
Część drewniana, spacerowa obejmuje główny pomost o długości 511,5 m, pokłady boczne ( tzw. ostroga) i dolne, które umożliwiają przybijanie statków pasażerskich i jachtów. Spacerowicze i turyści chętnie odwiedzają to miejsce również ze względów zdrowotnych, gdyż stężenie jodu w miejscach najdalej wysuniętych w morze jest dwukrotnie wyższe niż na lądzie. Obecny kształt pomostu został nadany w 1927 roku z okazji 25 – lecia miasta. W latach 1989 – 91 dobudowano żelbetową głowicę ochraniającą pomost główny.
Część lądowa
to Skwer Kuracyjny o powierzchni 20 tym m2, na terenie którego znajduje się zabytkowa fontanna, muszla koncertowa, latarnia morska z punktem widokowym oraz stoiska z bursztynem i pamiątkami z Sopotu.
Żeglarstwo to nie tylko sport, to kultura i edukacja
Molo Fakty
- Cała konstrukcja Molo ma w sumie 511,5 metra z czego 458 metrów prowadzi nad wodą, a pozostały fragment nad plażą;
- Najszersza część Mola, która znajduje się w całości nad plażą nazywana jest patelnią; W szczycie Mola odchodzi od niego boczna odnoga zwana Ostrogą, która ma 132 metry długości i 5,5 metra szerokości;
- Szerokość mola waha się od 10 metrów do 26 metrów, nie wliczając dolnych pomostów służących do cumowania jednostek pływających;
- Konstrukcja drewniana bazuje na palach sosnowych o średnicy od 30 do 60 cm wbitych w dno na głębokość od 5 do 12 metrów Podkład pomostu tworzą deski sosnowe o grubości 6 cm, szerokości 15 cm i długości od 440 do 780 cm
Molo Historia
Pierwszy pomost, mierzący 31,5 metra zbudowany został w 1827 roku przez dr Jerzego Haffnera, który na terenie miasta organizował kurort i kąpielisko. W kolejnych dziesięcioleciach modernizowano obiekt. Do końca XIX wieku Molo zwiększyło swoje rozmiary do 150 metrów, by w 1910 osiągnąć już długość 315 metrów. Na początku obiekt ten pełnił przede wszystkim rolę przystani nadmorskiej, jednak od kiedy Sopot zyskał miano miejscowości uzdrowiskowej, zaczął być traktowany bardziej jako deptak. W okresie międzywojennym Molo pełniło również funkcję pomostu dla pasażerów dużych statków pasażerskich, które zatrzymywały się w pewnej odległości, a pasażerów przewoziły jednostki białej floty. W swojej historii Molo ma również epizod lotniczy – czasowo funkcjonowała tu przystań lotnicza dla hydroplanów. W 1948 roku Molo miało być rozebrane. Ówczesnym władzom nie podobał się obiekt, który symbolizował relikt burżuazji i dodatkowo dużo kosztował w utrzymaniu.
Marina Sopot
Decyzja o budowie Mariny przy molo w Sopocie zapadła w 2005 roku, ale oficjalnie budowa jej rozpoczęła się dopiero 11 marca 2010 roku. Wartość inwestycji obejmującej budowę dodatkowych falochronów, bosmanatu, 103 miejsc cumowniczych, wyniosła ponad 65 mln. złotych. Oficjalne otwarcie Mariny nastąpiło 6 lipca 2011 roku